بورس

بورس چیست و نحوه سرمایه گذاری در آن

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در بورس اوراق بهادار تهران

بورس چیست ؟

بورس چیست ؟ بازار مالی سازمان یافته و تنظیم شده است که در آن اوراق بهادار (اوراق قرضه ، اسکناس ، سهام) با قیمت های تحت کنترل نیروی عرضه و تقاضا، خریداری و فروخته می شوند. بورس اوراق بهادار اساساً به عنوان بازارهای اصلی فعالیت می کند که در آن شرکت ها ، دولت ها ، شهرداری ها و سایر ارگان ها می توانند با هدایت پس انداز و نقدینگی سرمایه گذاران به سرمایه گذاری های تولیدی ، سرمایه جمع کنند. پس از اینکه متوجه شدید که بورس چیست ادامه را مطالعه کنید تا شناخت بهتری از بازار اوراق بهادار بورس داشته باشید.

بورس به زبان ساده

در تعریف بورس چیست به زبان ساده ، بورس اوراق بهادار نوعی بازار است که می توان اوراق بهادار مختلف را در آن خرید و فروش کرد. در حالی که این نام نشان می دهد فقط سهام  در آن معامله می شود ، ولی می توانید سایر اوراق بهادار مانند صندوق های سرمایه گذاری ، صندوق های قابل معامله در بورس ، اوراق قرضه و کالاها را  نیز خریداری و بفروشید.

بورس چگونه کار می کند

بورس اوراق بهادار محلی است که در آن ابزارهای مالی مختلفی مانند: سهام ، کالاها ، مشتقات و غیره  مورد معامله قرار میگیرد که شرکت ها و دولت ها را با سرمایه گذاران همراه می کند. کارگزاری در آن به تأمین نقدینگی در بازار کمک می کنند و به سهام داران برای خرید و فروش سهام خود کمک می کنند. آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که معاملات به روشی منصفانه و کارآمد انجام می شود تا اطلاعات مهم مانند قیمت ها به سرمایه گذاران و متخصصان مالی منتقل شود.

سهام پس از انجام عرضه اولیه سهام توسط شرکت برای اولین بار در بورس در دسترس قرار می گیرد. بعد از اینکه سهام را به دست سهامداران منتقل کرد ، می توان این سهام را در بورس خرید و فروش کرد.

بورس اوراق بهادار به شرکت ها این امکان را می دهد تا با فروش سهام به سرمایه گذاران فردی و نهادی سرمایه جمع کنند. از منظر سرمایه گذار ، خرید و فروش سهام راهی برای ایجاد ثروت بالقوه از طریق بازده سرمایه گذاری است. این متفاوت از رشد پول شما از طریق پس انداز است که به طور معمول شامل گذاشتن پول خود در یک حساب سپرده در یک بانک و کسب سود است.

شاخص بازار بورس چیست؟

تحلیلگران با استفاده از آنچه شاخص نامیده می شوند ، عملکرد کل بازار را دنبال می کنند. شاخص بازار اوراق بهادار عملکرد بازار سهام را نشان می دهد. این شاخص با اندازه گیری مقدار میانگین وزنی مجموعه اوراق بهادار کار می کنند.

هنگامی که شاخص کاهش می یابد ، به این معنی است که مقدار متوسط ​​تمام سهام این شاخص نسبت به روز کاری قبلی کاهش یافته است.

برعکس ، وقتی شاخص در حال افزایش است ، به این معنی است که میانگین ارزش تمام سهام این شاخص نسبت به روز قبل افزایش یافته است.

تا اینجا متوجه شدید که بورس چیست و با شاخص بورس آشنا شدید برای اینکه متوحه تاثیرات اقتصاد بر بورس چیست در ادامه همراه ما باشید.

اقتصاد چگونه بر بورس تأثیر می گذارد؟

اگر عموم مردم احساس کنند که اقتصاد به زودی روند نزولی خواهد داشت ، آنها تمایل به فروش سهام خواهند داشت زیرا اوراق قرضه و خزانه داری بازده مطمئن تری را ارائه می دهند. از طرف مقابل ، وقتی مردم نسبت به اقتصاد احساس اطمینان و خوش بینی می کنند ، تمایل به خرید سهام دارند و برای سود بیشتر ریسک بیشتری می کنند.

از رویکرد سطح بالا ، وقتی مردم از نظر اقتصادی احساس خوبی می کنند ، تمایل به خرید سهام بیشتر دارند. وقتی اتفاقاتی در جهان رخ می دهد که آنها احساس عدم اطمینان کنند ، محافظه کارتر خواهند بود و ممکن است به سمت سرمایه گذاری های کم خطر مانند اوراق قرضه و اسناد خزانه سوق پیدا کنند.

سهام بورس چیست؟

به زبان ساده، سهمی از مالکیت در یک شرکت را می گویند. دو نوع سهام وجود دارد: عام و خاص.

سهام عام (عمومی) بورس

شرکتی سهامی عام است که عموم مردم بتوانند در بورس  اوراق بهادار سهام آن را خریداری و معامله کنند.

وقتی می شنید یک شرکت سهامی عام  است، این بدان معناست که در بورس اوراق بهادار قرار دارد. یعنی عرضه اولیه (IPO) را انجام داده است.

شرکتی که عرضه اولیه می شود ، به همراه یک پذیره نویسی ، تعداد مشخصی سهام را با قیمت مشخص در دسترس عموم مردم قرار می دهد.

سهامی خاص بورس چیست

وقتی صحبت از سهامی خاص می شود ، عموم مردم به آن سهام دسترسی ندارند. تعداد این سهام عموماً محدود است. سهام معمولاً توسط تعداد کمی از مردم نگهداری می شود و آنها در هیچ بورسی به صورت عمومی خرید و فروش نمی شوند.

فقط ممکن است سهام به کارمندان و سرمایه گذاران داخلی مانند مدیران اعطا شود.

روش های کسب سود از بورس چیست

از طریق سود نقدی: این مورد ممکن است توسط شرکتها هنگامی ارائه شود که شرکت سودآور باشد و درآمد بیشتر از هزینه های آن داشته باشد. وقتی این اتفاق می افتد ، یک شرکت قادر به پرداخت سود به سهامداران خود است.
از طریق قیمت یک سهم:  وقتی قیمت بالا می رود ، سهامدار می تواند با فروش سهام درآمد کسب کند.

دلایل بالا و پایین رفتن قیمت سهام

مجموعه ای از عوامل وجود دارد که می تواند بر بالا یا پایین آمدن قیمت سهام تأثیر بگذارد. اما اساسی ترین و ابتدایی ترین مفهوم ، قانون عرضه و تقاضا است.

وقتی تقاضای زیادی برای یک سهام خاص وجود دارد و تعداد کمی از افرادی هستند که سهام آن را می فروشند ، قیمت بالا می رود. برعکس ، اگر تقاضای کمی وجود داشته باشد ، قیمت سهام را پایین می آورد.

چند نکته:

عموم مردم می توانند پس از عرضه اولیه یک شرکت ، سهام خود را در بازار معامله کنند.

بورس جریان سفارشات برای هر سهام مدیریت می کند. این جریان عرضه و تقاضا قیمت سهام را تعیین می کند. بسته به نوع حساب کارگزاری خود ، ممکن است بتوانید این روند قیمت را مشاهده کنید. به عنوان مثال ، اگر قیمت پیشنهادی سهام 1000 تومان باشد ، این بدان معناست که یک سرمایه گذار به بورس گفته است که مایل به خرید سهام به قیمت 1000 تومان است.

در همان زمان ، ممکن است قیمت فروش را مشاهده کنید ، به این معنی که شخص دیگری مایل است سهام را به قیمت 1100 تومان بفروشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در بورس اوراق بهادار تهران

برای مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در بورس اوراق بهادار تهران از این آموزش استفاده کنید.

نمونه هایی از بورس اوراق بهادار خارجی عبارتند از:

  • بورس آمریکا
  • بورس سهام شانگهای
  • بورس اوراق بهادار لندن
  • مبادلات و ترخیص کالا از گمرک هنگ کنگ
  • بورس سهام توکیو
  • بورس اوراق بهادار ملی هند
  • بورس سوئیس

امیدواریم توانسته باشیم پاسخ کاملی به بورس چیست را در این مقاله به شما داده باشیم. با شناخت این بورس می توانید پا به ادامه آموزش های رایگان بورس و فارکس گذاشته و تبدیل به یک معامله گر حرفه ای شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *