بورس

درآمد هر سهم eps

تعریف “درآمد هر سهم (eps)”

تعریف: سود هر سهم یا EPS یک معیار مهم مالی است که نشان دهنده سودآوری یک شرکت است. این با تقسیم درآمد خالص شرکت با تعداد کل سهام ممتاز آن محاسبه می شود. این ابزاری است که فعالان بازار بطور مکرر از آن برای ارزیابی سودآوری یک شرکت قبل از خرید سهام خود استفاده می کنند.

توضیحات: EPS بخشی از سود شرکت است که به هر سهم از سهام اختصاص داده می شود. این اصطلاحی است که از نظر سرمایه گذاران و افرادی که در بورس سهام تجارت می کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچه سود هر سهم یک شرکت بیشتر باشد ، سودآوری آن نیز بهتر است. هنگام محاسبه EPS ، توصیه می شود از نسبت وزنی استفاده شود زیرا تعداد سهام برجسته می تواند با گذشت زمان تغییر کند.

سود هر سهم را می توان به دو روش محاسبه کرد:

1) سود هر سهم: درآمد خالص پس از مالیات / تعداد کل سهام برجسته

2) سود هر سهم وزن: (درآمد خالص پس از مالیات – کل سود سهام) / تعداد کل سهام برجسته

نسخه رقیق تر این نسبت همچنین شامل سهام قابل تبدیل و همچنین ضمانت های تحت سهام با ارزش است. در نظر گرفته می شود که یک نسخه گسترده تر از نسبت سود اصلی در هر سهم است.

برای یک سرمایه گذار که در درجه اول به یک منبع درآمد ثابت علاقه مند است ، نسبت EPS می تواند اتاق خود را برای یک شرکت برای افزایش سود سهام موجود در اختیار او قرار دهد. اگرچه ، EPS ابزاری بسیار مهم و اساسی برای سرمایه گذاران است ، اما نباید به انزوا نگاه کرد. EPS یک شرکت همواره باید در ارتباط با سایر شرکت ها در نظر گرفته شود تا تصمیم سرمایه گذاری آگاهانه تر و محتاطانه تری کسب کند.

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *